onsdag 28 oktober 2015

Evighetskoftan äntligen klar!

Foto och copyright: Fredrik Bredberg

(In english down below)

Denna kofta började jag sticka på i början av juni förra året, så jag har alltså haft detta projekt igång till och från i ungefär 1,5 år. Jag har inte stickat effektivt på detta så länge, långa perioder har den bara legat undanstoppad halvfärdig i en påse eftersom jag ledsnade, men du är den äntligen klar, och jag är SÅ nöjd. Jag är mindre nöjd med mönstret i sig, designen är snygg, men beskrivningen för själva konstruktionen av alla delar har jag bitvis haft det kämpigt med, och har fått fråga mamma både en och två gånger för att få till allt rätt... Koftan är designad av Drops garnstudio och mönster finns att hämta HÄR för den som är nyfiken. Själva koftan är stickad i Alaska, även det från Garnstudio. För att vara ett så pass billigt garn i 100 % ull är jag faktiskt imponerad, det är mjukt och lättstickat och känns inte alls stickigt mot huden (enligt mig i alla fall). Dock återstår det att se hur pass bra plagget kommer hålla formen efter långvarig användning, och jag hoppas att garnet inte kommer noppa sig allt för mycket. 

Foto och copyright: Fredrik Bredberg

Jag har sannerligen lärt mig en läxa den hårda vägen under arbetet med denna kofta, och det är att ALLTID sticka en provlapp innan man sätter igång... När jag startade denna för 1,5 år sedan hade jag inte stickat så stora projekt tidigare och tänkte helt enkelt inte på det utan satte bara igång. Det resulterade i att jag senare upptäckte att jag stickade för löst på koftans övre del där flätorna tar slut och var därför tvungen att repa upp halva koftan, hade jag inte gjort det hade den blivit alldeles för stor.  Någon stans där försvann min lust att fortsätta sticka på detta projekt, tills jag bara bestämde mig nu i somras för att ta tag i det hela och en gång för alla göra färdigt! Resultatet i slutändan blev bra, gjorde  dock några små ändringar. Luvan stickade jag inte lika lång som mönstret säger, jag tycker redan att den är ganska stor! I ryggen la jag även till en slejf för att dra ihop lite, det blev lite för mycket tyg och "flax" i ryggen annars. (Se nedre bilden)

Foto och copyright: Fredrik Bredberg 

I fortsättningen kommer jag alltid alltid alltid sticka provlappar, jag vägrar att repa upp en halv kofta igen! Sådeså. 

In english:
This has been a challenging knit, but I am pleased with the end result! This was my very first BIG knitting project, and I didn't make a swatch... The hole thing ended up too big, so I had to rip out half of the jacket and start again, but never give up!

I did make a few mods (but not major ones) Since my gauge was a bit off in some places, I put a decorative strap in the back to pull in the fabric a bit. Otherwise it would look "sloppy" in the back, and I wanted the jacket a bit more fitted. 

I also made the hood slightly smaller, In my oppinion the hood would be huge if you follow the pattern completely. 

Last, a few words about the yarn! I am very satisfied with this yarn compared to it's price. I'ts cheap, but don't feel cheap at all, it is soft, "squishy", easy to knit and I don't even think it's itchy!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar